Audit SEO Tehnic Dedeman.ro

Nota: Aceasta analiza are scop exclusiv educativ si informativ. Observatiile prezentate sunt realizate pe baza informatiilor publice disponibile si nu implica acces la date interne. Mai multe detalii pot fi gasite in pagina noastra de Disclaimer.

Cuprins

In acest articol voi analiza partea SEO tehnica a site-ului dedeman.ro. Inainte de acest audit am facut la cei de la Dr. Max si Farmacia Tei – amandoua din domeniul medical la care am gasit probleme SEO asemanatoare.

Analizand o afacere dintr-o industrie diferita, voi gasi de probleme SEO mai diferite, dar si probleme intalnite la alte site-uri.

Nota: Am inteles ulterior de ce apar acele link-uri dinamice lungi in rezultatele organice cu parametrul ‘srsltid‘ care le critic in video – este un parametru aplicat automat in setarile de Google Merchant, nu e ceva influentat in mod direct de site.

4 variante de homepage (2 indexate)

O problema care sugereaza neatentie la detalii si care poate dauna negativ performantei SEO sunt paginile de homepage duplicate gasite.

Am gasit in total 4 din care 3 indexabile, si 2 indexate:

1. https://www.dedeman.ro/ – indexabila, iar aceasta varianta este varianta aleasa de Google ca fiind pagina principala originala.

2. https://www.dedeman.ro/ro/ – indexabila si canonicalizata ‘corect’ de varianta fara subfolder – insa in logo avem link cu varianta /ro fara acel / la sfarsit 🥴.

3.https://www.dedeman.ro/ro/index2.html – indexabila, o varianta de homepage veche de pe un CMS vechi lasata de capul ei.

4.https://www.dedeman.ro/ro/index.html – o alta varianta asemanatoare celei de sus, insa aici cineva s-a ‘ocupat’ de ea intrucat e pagina 404, care are insa ceva backlinks.

Nu te speria daca esti confuz, nici eu nu inteleg ce s-a intamplat.

Prima confuzie e urmatoarea – de ce in link-ul de logo avem varianta cu /ro daca varianta cu /ro e canonicalizata de cea fara /ro …?

Daca un erai destul de confuz – nu doar ca link-ul din logo e catre varianta canonicalizata ci e intai catre o varianta care face 301 redirect catre varianta canonicalizata; asta din cauza la trailing slash de la sfarsitul URL-ului (/ro/).

A doua confuzie pentru mine – de ce varianta de homepage cu index.html este pagina goala 404 si nu face direct 301 catre homepage-ul nou; e clar ca aceasta varianta a fost folosita ca pagina principala intrucat sunt backlinks catre /index.html.

Lucrurile s-au complicat undeva pe drum, probabil la schimbarea CMS-ului intrucat vedem ca in imaginea cu Backlinks de mai sus, avem un alt redirect de pe varianta cu /index.html catre o varianta cu /ro/index.html

Cele 2 homepages indexate

Din ‘fericire’, dintre cele 4 homepages identificate avem doar 2 indexate de Google – varianta simpla (dedeman.ro) + varianta gresita cu /index2.html.

Concluzia problemei

Nu stiu cat poate afecta aceasta confuzie in mod negativ, insa e cert ca daca eu nu inteleg bine ce se intampla cu aceste multiple variante de homepage-uri, cel mai probabil si Google e confuz – ca dovada Google a indexat varianta gresita cu /index2.html.

Personal as simplifica si rezolva lucrurile in felul urmator:

1.Facem 301 redirect de pe pagina cu /index2.html catre dedeman.ro.

2.Scapam de canonical si folosim 301 redirect – dedeman.ro/ro va fi 301 redirect catre dedeman.ro/ro; (sau vedem in ce conditii se putem transforma varianta cu /ro in pagina principala intrucat restul paginilor pe site au /ro/).

3.Facem redirect corect la paginile 404 care au backlinks (Link Reclamation).

4.Editam link-ul din logo sa fie corect catre ce pare a fi varianta preferata de homepage – dedeman.ro/ro/.

Pagini non-https indexate

O problema gasita si la celelalte site-uri analizate – avem link-uri indexate cu varianta veche non-secure https://. Nu imi dau seama cum sunt create intrucat sunt pagini dinamice de search.

Nu e o problema mare, iar cel mai important e faptul ca face automat redirect catre varianta https://

				
					https://www.google.com/search?q=site:www.dedeman.ro+-inurl:https//&sca_esv=14a1435c53c98b02&sxsrf=ADLYWIKRCnCk5gbNHVrEDZ495Hol5h-NYA:1731253381465&filter=0&biw=1698&bih=791&dpr=1.13&num=100
				
			

Multiple subdomains pentru acelasi scop

E o practica comuna sa uploadezi fisierele pe un subdomeniu al domeniului principal. Insa in cazul Dedeman, am gasit 2 astfel de subdomenii care par a avea acelasi scop intrucat gasim acelasi tip de fisiere incarcate pe amandoua – de exemplu, pagini cu ‘manual de utilizare‘ sunt iploadate pe doua subdomenii diferite: ‘cdn.dedeman.ro’ si ‘i.dedeman.ro’.

				
					site:*.dedeman.ro -inurl:www. intitle:manual de utilizare
				
			

Doua subdomenii pentru recrutare

Personal nu vad nici o diferenta insa ‘dedetech.dedeman.ro‘ si ‘recrutare.dedeman.ro‘ – desi au continut diferit par a avea acealasi scop – recrutare si angajari.

Pe langa asta subdomeniul cu dedetech are exact acealsi titlu si meta description pe mai multe pagini. Mai mult, si celalalt subdomeniu cu recrutare.dedeman.ro are exact acelasi titlu pe multe pagini.

				
					site:dedetech.dedeman.ro OR site:recrutare.dedeman.ro
				
			
				
					https://www.google.com/search?q=site%3Adedetech.dedeman.ro+intitle%3AFii+parte+din+genera%C8%9Bia+tehnologic%C4%83+din+Dedeman&oq=site%3Adedetech.dedeman.ro+intitle%3AFii+parte+din+genera%C8%9Bia+tehnologic%C4%83+din+Dedeman&gs_lcrp=EgRlZGdlKgYIABBFGDkyBggAEEUYOTIGCAEQRRg60gEHMjE4ajBqMagCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8&sei=F4iPZ86fMIirwPAPtanUuAc
				
			
				
					https://www.google.com/search?q=site%3Adedeman.ro+intitle%3A%22Angajari%2C+Cariere%2C+Locuri+de+munca%22&sca_esv=0362892ef7fa3c39&sxsrf=ADLYWIIuVaT2Dqipa5lTjsKSkebKgH4_mg%3A1737458920366&filter=0&biw=2124&bih=1031&dpr=0.9&num=100
				
			

Backlinks catre 3xx si dead pages

Din cauza ca au schimbat link-ul care gazduieste homepage-ul, avem o problema de backlinks catre pagini 404 inexistente.

Problema ar fi putut fi rezolvata indejauns de eficient facand redirect catre paginile noi pe site – in cazul la homepage avem backlinks catre /index.html care face 302 redirect catre /ro/index.html – care e o pagina 404 din pacate.

Nu e vorba doar de homepage, sunt si alte pagini care ar fi meritat putina atentie si sa fie facut redirect mai eficient catre pagini live de pe site.

De exemplu link-ul 404 cu /revista/ ar fi putut redirectionat catre link-ul cu /catalog/; sunt mai multe exemple unde pagina 404 are un echivalentul relevant catre o pagina live de pe site.

301 si 404 in footer si header

Dintre toate cele 5 site-uri la care am facut Audit SEO tehnic la momentul scrierii acestui articol nu am gasit nici unul care sa nu aiba aceasta problema cu pagini 301 sau 404 in sectiunea de footer.

Dedeman nu face exceptie si din pacate exceleaza cu un total de 9 x 301 redirects + 2 x 404 pe homepage atat in footer si header. (excluzand 301 din logo)

Am verificat cu 2 extensii chrome si am rezultate asemanatoare in numarul de erori de link-uri pe pagina principala la dedeman.ro.

Lipsa de internal linking

In baza la ahrefs avem un total de 89 de link-uri interne catre pagini care contin /tutorial/, si 2,324 links de pe pagini care contin /tutorial/ catre orice pagina pe site.

Daca mergem din nou la drmax sa comparam, aici avem un total de 43,000 de internal links catre orice pagina care contine /articole/ si un total de 168,563 link-uri interne de pe /articole/ catre orice alta pagina pe site.

Sectiunea articole abandonata

Intreaga sectiune cu articole pare a fi abandonata – articole vechi nu sunt actualizate si nu se mai creaza articole noi. 

Nu doar continutul, ci si design-ul paginilor cu articole arata super vechi – pagini mari predominant cu text acoperind toata latimea paginii.

				
					https://www.dedeman.ro/ro/tutorial/ghid-de-cumparare-polistiren-expandat.html
				
			

Articole daunatoare

Alte articole arata chiar si mai rau – fie articole cu continut foarte redus, fie imaginile sunt neoptimizate. Am gasit aici in video un exemplu de articol cu imagine in articol care ocupa toata suprafata excranului.

Problema e ca o cantitate mare de articole de genul care nu ofera valoare utilizatorului si consuma resurse pentru Google pot aefcta negativ paginile bune de pe site.

				
					https://www.dedeman.ro/ro/tutorial/ghid-de-cumparare-motoferastraie.html
				
			
				
					https://www.dedeman.ro/ro/tutorial/cum-realizam-incalzirea-eficienta-si-ieftina-a-locuintei.html
				
			

Pagini de search indexate gresit

O alta problema comuna e aceea in care gasim indexate pagini care sunt blocate din robots.txt. Dedeman nu face din nou exceptie si avem pagini dinamice de cautare indexate in Google.

Motivul acestor greseli din partea Google pare a fi aplicarea directivei in fisierul robots dupa ce aceste pagini au fost deja indexate.

				
					site:http://www.dedeman.ro/ inurl:/catalogsearch/
				
			

Pagini redundante sau ambigue

Ce inseamna pentru tine o pagina cu titlul ‘Comenzi Online‘ ? pentru mine e un titlu generic care nu spune nimic. Uitandu-ma pe continutul paginii tot nu imi dau seama care e scopul acesteia. Probabil un titlu descriptiv ar fi fost: ‘Cum sa comanzi online pe Dedeman‘, sau ‘Procesul de comenzi online pe Dedeman‘.

Insa, chiar si asa nu pare neaparat o pagina pe care un utilizator sa o caute. Nu vad rostul ei de a fi indexata in Google – nu cred ca cauta nimeni ceva precum ‘cum sa comanzi online pe dedeman‘.

				
					https://www.dedeman.ro/ro/comenzi-online
				
			

Din nou, ce spune pentru tine acest titlu – ‘Compania‘ ? Nu prea multe probabil. 

Este de fapt pagina ‘Despre’ insa initial nu iti poti da seama. Daca ma uit putin pe pagina gasesc de criticat aici si faptul ca sunt pagini diferite pentru ceea ce personal as fi pus pe aceeasi pagina – de exemplu avem pagini separate pentru ‘Povestea noastra‘ sau pagina cu ‘Valori‘ link-uita pe aceasta pagina cu ‘Compania‘.

Eu as fi pus acele 2 pagini pe aceeasi pagina, nu inteleg motivul pentru care ai avea 3 pagini separate: 1. Despre; 2. Povestea Noastra; 3. Valori

				
					https://www.dedeman.ro/ro/compania
				
			
				
					https://www.dedeman.ro/ro/compania/povestea-noastra
				
			

Paginile 404 fac redirect automat

Daca intram pe orice pagina 404 pe dedeman.ro se face automat redirect catre pagina principala a site-ului (dupa cateva secunde).

Inteleg logica din spatele acestui comportament – daca un utilizator ajunge pe o pagina 404 vrei sa fie apoi trimis catre o pagina ‘buna’ – insa dpdv SEO tehnic e o practica care eu nu o recomand.

Statusul 301 redirect se face cand exista relevanta intre doua pagini. Ce relevanta este intre o pagina goala 404 si pagina principala? Nici una. Din cauza asta 404 trebuie sa fie 404 si atat.

Sa fie aplicat acest comportament in ideea de a nu pierde link juice catre pagini 404? Insa daca mergem pe orice tool de verificare status code vedem ca aceste links intorc un 404 status code – deci chiar si in cazul asta backlinks catre pagini 404 nu va fi probabil transmis din cauza acestui redirect intarziat.

Concluzie

Am fost putin mai critic cu acest audit SEO tehnic – probabil aveam asteptari mai mari. M-am luat de orice chestie mica care nu e neaparat daunatoare.

Insa am fost influentat si de faptul ca avem acea problema cu multiple pagini principale care m-a dezamagit.

Daca ar fi sa estimez, as zice ca cei de la Dedeman nu iau in serios partea SEO din intregul marketing. Drept dovada fiind si abandonarea sectiunii de articole. Daca au dedus ca nu le ofera beneficii articolele de pe site, atunci ar trebui sa le stearga de pe site.

Voua cum vi s-a parut calitatea SEO a celor de la Dedeman.ro? Credeti ca puteau face o treaba mai buna? Ce ati schimba daca ati putea?

Personal, as rezolva problema cu paginile principale duplicate, apoi as vedea ce facem cu sectiunea de articole abandonata, as redirectiona corect paginile 404 care au backlinks, iar apoi as rezolva paginile 301 si 404 din sectiunea footer si header.

Astea fiind spuse, ce ti-a placut la acest audit SEO tehnic la dedeman.ro? Ce crezi ca as putea face mai bine la aceste articole? Daca ti-a atras ceva atentia sau ai ceva de adaugat, lasa-mi un mesaj mai jos in sectiunea de comentarii.

Daca esti interesat de servicii SEO viziteaza pagina mea cu serviciul Audit SEO Tehnic.

Motanul SEO

Ma numesc Andrei si sunt implicat in SEO 2013 iar in 2014 am facut pentru prima oara $1000 intr-o luna cu propriile site-uri. Astazi vreau sa ridic nivelul calitatii de servicii SEO din Romania prin servicii SEO calitative si prin tutoriale SEO. Pentru tutoriale video te invit pe canalul meu de youtube.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Audit SEO Gratuit

➤ Audit SEO Detaliat
➤ Manager de task-uri automatizat
➤ Sablon analiza SEO competitie
➤ Tutorial video inclus

➤ Audit SEO Detaliat + Competitie
➤ Manager de task-uri automatizat
➤ Tutorial video inclus

Audit SEO in 4 pasi!