
Nota: Aceasta analiza are scop exclusiv educativ si informativ. Observatiile prezentate sunt realizate pe baza informatiilor publice disponibile si nu implica acces la date interne. Mai multe detalii pot fi gasite in pagina noastra de Disclaimer.
In acest audit SEO tehnic vom lua urmatorul site la puricat 🙂 un alt site foarte popular din Romania – drmax.ro.
Nota: Pe langa problemelor raportate in video-ul de mai sus, am gasit ulterior probleme noi mentionate in acest articol, precum problema duplicarii de 8 ori a unei pagini in indexul Google.
Pagini dinamice cu parametri indexate
O problema care pare partial rezolvata intrucat pagina unde am detectat problema arata bine la momentul scrierii articolului. (Poti vedea cum arata problema inainte sa fie rezolvata in video-ul cu audit vedem aici la minutul 08:40.)
Problema era indexarea a 2 versiuni a aceleasi pagini – versiunea cu parametri de tracking si versiunea initiala cu link curat.
Insa am reusit si am gasit din nou problema pe alte pagini. Daca dam copy paste in Google la link-ul de mai jos spre exemplu…
https://www.google.com/search?q=site:https://www.drmax.ro/marci-exclusive/evoluderm+-inurl:page&sca_esv=576fa12ddf34293e&sxsrf=ADLYWIJG3kdrD0iJJBTPoFAivsEYUh-4XQ:1737034709527&filter=0&biw=2124&bih=1031&dpr=0.9
… observam ca aceeasi pagina e indexata de 4 ori in cazul asta.
Banuiesc ca link-ul initial din video, problema a fost rezolvata deoarece avem in robots.txt directiva ‘Disallow: /*2pau‘ – acel link duplicat din video avand in URL termenul 2pau.
Daca facem o cautare in Google putem gasi paginile care contin termenul 2pau, blocat in robots.txt.
site:https://www.drmax.ro/ inurl:2pau
Asadar, problema cu link-urile care contin termenul 2pau pare a fi in curs de rezolvare.
Mai mult, incercand sa gasesc aceeasi problema pe o alta pagina asmenatoare am gasit o alta problema similara – URL-uri cu parametri de tracking sunt indexate in Google.
- Pont SEO: Pentru a vizualiza URL-ul intreg in rezultatele Google foloseste extensia Chrome - Remove Breadcrumbs.
https://www.google.com/search?q=site:https://www.drmax.ro/marci-exclusive/evoluderm+-inurl:page&sca_esv=2e72d065ef487a51&sxsrf=AHTn8zpqHTOwUcBTHmoWfP0UQk3UYa1TBQ:1737995599915&filter=0&biw=2390&bih=1160&dpr=0.8
De ce se intampla aceasta duplicare?
Motivul pare a fi ca nu avem o directiva de blocare pentru acest tip de URLs in robots.txt.
Al doilea motiv poate fi unul de indexare gresita din partea lui Google – insa aceasta indexare gresita se produce in general doar daca link-urile cu parametri de tracking sunt afisate undeva pe site sau sunt postate undeva pe net.
Efecte negative si rezolvare
Efectele negative sunt aceleasi mentionate si in alte audituri SEO tehnice cu probleme asemanatoare – cel de index bloating si canibalizarea intre pagini. Index bloating inseamna ca Google consuma resurse pentru a indexa pagini fara valoare, iar canibailzare inseamna cand 2 pagini cu continut similar se lupta pentru clasari fara un castigator decisiv.
Reolvarea necesita cunostinte interne pentru a intelege ratiunea din spatele setarilor care creaza duplicarea paginilor in index – insa nu am acces la aceste date interne.
Speculand fara acces direct la date, se pare ca blocarea URL-urilor care contin termenul /2pau direct in fisierul robotx.txt a fost facut dupa ce aceste pagini au fost deja indexate – astfel acum Google nu mai poate accesa acele pagini si prin urmare sa inteleaga ca nu sunt pentru indexare.
Pentru problema URL-urilor cu parametru de tracking (care nu contin termenul /2pau), pare ca ar fi trebuit sa puna din start directivele corecte in robots.txt pentru a evita indexarea lor.
Pentru rezolvarea aceste problemei va trebui sa identificam orice mentionari pe site sau mentionari externe care ale acestor URL-uri cu parametri.
Pagination pages indexate de nenumarate ori
O alta problema descoperita ulterior auditului facut initial, aceeasi pagina de paginatie e indexata de nenumarate ori.
Motivul acestui comportament e unul cu mai mult straturi – unele link-uri sunt indexate gresit din cauza problemei deja mentionate mai sus, insa avem si o problema noua.
Link-urile dinamice de filtrare a produselor sunt indexabile si se pare ca paginile de paginatie nu au directive aplicate implicit precum avem pe restul paginilor de pe site.
Video cu problema suprinsa live:
Folosind exemplul din video, daca dam copy paste la link-ul de mai jos…
https://www.google.com/search?q=site:https://www.drmax.ro/gnc+inurl:page%3D3&num=100&sca_esv=bca4d6818df5eb0f&sxsrf=ADLYWIKPwafHOjtGIDioBoY9vy04wxawgg:1737124906499&filter=0&biw=1528&bih=712&dpr=1.25
… avem aceeasi pagina a 3-a produselor indexata de 18 ori – unele sunt diferite din cauza filtrelor aplicate, ceea ce e acceptabil, insa am gasit 2 seturi duplicate de 8, respectiv 6 ori.
De ce are loc aceste duplicari?
Problema asemanatoare gasita si la auditul farmaciatei.ro, aceasta pare a fi o problema nativa platformei Magento.
Nu sunt sigur in ce masura se poate evita – e o problema din sursa codului de Magento needitabila? sau e o problema editabila ca utilizator al platformei?
Rezolvarea ar fi identificarea setarii care cauzeaza prevenirea aplicarii automate de canonical a URL-urilor de paginatie – e aceeasi problema ca in situatia mai sus mentionata, doar ca acolo macar se aplica automat canonical.
Insa pentru un motiv necunocscut, la paginile de paginatie nu se aplica canonical automat si astfel sunt toate indexabile si self-referincing – dupa cum mentionez in video mai sus.
Alte probleme SEO tehnice pe drmax.ro
Problemele de mai le consider cele mai prioritatre din punct de vedere SEO tehnic. In continuare voi lista alte probleme SEO tehnice in ordinea in care eu personal le-as rezolva.
Pagini 301 si 404 footer
Fiind problema care e rezolvata in cateva minute putem sa o prioritizam, chiar daca nu e ceva dovedit ca a avea un impact negativ – este vorba de pagini 301 si 404 in sectiunea footer a site-ului, ceea ce inseamna ca apar pe zeci de mii de pagini unice.
- Pont SEO: Pentru a vedea detaliile 301 redirect si 404 mai multor link-uri deodata foloseste site-ul - httpstatus.io
In baza la ce arata ahrefs sunt peste 70,000 de pagini cu internal links care au redirect 301 pe site-ul drmax.ro – majoritatea fiind acest link din footer.
- Pont SEO: Pentru a gasi rapid erori de link-uri pe orice site, foloseste extensia chrome - Check my links
Linkuri externe nu se deschid fereastra noua
Nu as fi adus in discutie aceasta problema daca doar era setat implicit ca link-urile externe sa nu sa se deschida intr-o fereastra noua.
Problema consta in faptul ca, nici macar folosind combinatia de taste CTRL + click, nu pot deschide un link extern intr-o fereastra noua – ceva de pe site impiedica functionalitatea de a deschide aceste link-uri in mod corespunzator.
Vezi exemplul de mai jos:
https://www.drmax.ro/articole/adhd-cauze-simptome-tratament#:~:text=Centers%20for%20Disease
Link-urile interne se deschid in fereastra noua
Contrar celor mai bune practici SEO, link-urile interne se deschid implicit intr-o fereastra noua.
Personal as inversa comportamentul – link-urile externe sa se deschida automat intr-o fereastra noua si link-urile interne sa se deschida in aceeasi fereastra.
Internal si External Links 404
O alta problema SEO tehnica cu prioritate mica sunt aceste link-uri 404 catre pagini interne si externe. O problema cu prioritate mica intrucat sunt intr-un numar mic raportat la numarul de pagini existente pe site-ul drmax.ro – 160 externe si 380 internal links cu 404 raportate la 73,000 de pagini.
Nota: Acel link 404 din footer nu e detectat de ahrefs aici deoarece acel 404 este indeajuns de recent incat sa nu fi fost inca cawl-uit de ahrefs.
O problema de prioritate mica, insa personal as rezolva link-urile 404 interne. Unele par a fi link-uri interne catre produse care exista pe alta pagina.
Daca luam primul exemplu de pe pagina de mai jos…
https://www.drmax.ro/articole/pete-pe-piele-tipuri-cauze-remedii#:~:text=altor%20afectiuni%20ale%20epidermei
… observam ca link-ul 404 catre medicamentul respectiv exista pe alt URL care poate fi inlocuit cu linkul 404:
https://www.drmax.ro/crema-tratament-keratoza-actinica-aktin-30-ml-meditrina-pharmaceuticals
Articole de pe un CMS vechi
In sectiunea de articole pe site am gasit ceva articole care au un layout diferit – cel mai probabil articole ramase de pe un alt CMS care l-au folosit in trecut.
Articolele difera intre ele prin fonturile de text folosite, layout sau comportament link-uri pe pagina – pe unul din tipurile de articole link-urile se deschid intr-o fereastra noua.
Exemplu de articole diferite
https://www.drmax.ro/articole/iridociclita-cauze-simptome-tratament
https://www.drmax.ro/articole/tot-ce-trebuie-sa-stim-despre-noul-coronavirus-preventie-simptome-tratament
Backlinks catre pagini 404 pe drmax.ro
Nu avem multe – 26 de backlinks catre pagini care nu mai exista pe drmax.ro (in baza la ahrefs) – din care doar 6 au un DA de peste 20.
Exemplu de backlink catre pagina 404:
https://www.presshub.ro/cum-scapi-de-raceala-5-solutii-simple-292277/#:~:text=poate%20ajuta%20s%C4%83%20scapi%20de%20acest
Pagini non-https indexate in Google
Doar 2 pagini am gasit de aces fel, deci o problema foarte mica insa e interesant pentru mine sa pot evidentia orice problema oricat de inisignificanta.
site:drmax.ro -inurl:https
Concluzie
Toate laolalata, problemele SEO tehnice la drmax.ro sunt asemanatoare ce am gasit in audit-ul site-ului farmaciatei.ro.
Problema cea mai mare e una comuna cu cea de la alte audit-uri care le-am facut – acelasi link duplicat si indexat, problema cauzata fie din cauza parametrilor URL sau link-urilor dinamice.
Problema cu link-uri interne 404 si 301 din footer + comportamentul implicit al link-urilor interne si externe sunt alte 2 probleme care personal le-as evita.
Cum ti s-a parut acest articol? Ai invatat ceva nou legat de SEO din acest audit? Sau crezi ca am omis elemente SEO din audit care ar fi trebuit sa fie incluse?
Daca esti interesat de servicii SEO viziteaza pagina mea cu serviciul Audit SEO Tehnic.
Ma numesc Andrei si sunt implicat in SEO 2013 iar in 2014 am facut pentru prima oara $1000 intr-o luna cu propriile site-uri. Astazi vreau sa ridic nivelul calitatii de servicii SEO din Romania prin servicii SEO calitative si prin tutoriale SEO. Pentru tutoriale video te invit pe canalul meu de youtube.