
Nota: Aceasta analiza are scop exclusiv educativ si informativ. Observatiile prezentate sunt realizate pe baza informatiilor publice disponibile si nu implica acces la date interne. Mai multe detalii pot fi gasite in pagina noastra de Disclaimer.
In acest articol vom identifica problemele SEO tehnice care le-am descoperit pe unul din cele mai vizitate site-uri din Romania – farmaciatei.ro.
Voi lista probleme SEO tehnice gasite in mod descrascator, pornind cu problemele cele mai daunatoare gasite pe site.
Nota: Poti descarca fisierul cu audit sau poti da copy/paste in Google search la textul scris in elementele incasetate din articol pentru a vedea problema SEO tehnica in timp real (daca nu a fost deja rezolvata de expertii SEO).
Aceeasi categorie duplicata si indexabila
In imagine vedem aici acelasi URL …
… indexat de 24 de ori. Unele pagini sunt diferite pentru ca au filtrare aplicata, insa fundamendal e aceeasi pagina de categorie cu exact acelasi titlu.
site:https://comenzi.farmaciatei.ro/dieta-si-wellness/bauturi-vegetale/p
Varianta corecta cu exemplu
Desi se creaza acelasi link dinamic de filtrare pe un alt site cu produse – intr-un exemplu de pe alt site vedem ca exista o singura pagina indexata pentru aceeasi categorie de produs.
Apoi, pe farmaciatei.ro acelasi tip de pagina cu parametrul in URL &sort_by=newest este indexat in Google de mai multe ori:
Acesta este doar un exemplu analizat. Cel mai probabil sunt mai multe categorii care au aceeasi problema.
Efecte negative
Efectul negativ ale acestui comportment e acel de index bloating – Google va consuma mai multe resurse si mai mult timp pentru a face crawling si pentru a indexa paginile de pe site.
Astfel, se poate crea intarziere de indexare a continutului nou, iar in final Google sa aiba o atitudine negativa asupra site-ului cauzata de consumul unui nivel ridicat de resurse (si o amprenta de carbon mai mare).
Alt efect negativ este acela de canibalizare – aceeasi pagina cu acelasi titlu si aceleasi produse confuzeaza Google in a alege pagina cea corecta si astfel pagina principala de categorie poate suferi in clasarile organice.
Cu alte cuvinte, daca cineva cauta pe google ‘bauturi vegetale‘ Google ar putea clasa alta pagina decat cea principala pentru categoria de Bauturi Vegetale – posibil o pagina cu un filtru aplicat care va arata o gama reduse de produse – ceea ce dauneaza experientei utilizatorului.
site:https://comenzi.farmaciatei.ro/dieta-si-wellness/bauturi-vegetale/ +inurl:?sort_by
De ce s-a creat aceasta situatie?
Motivul principal pentru care aceste pagini au fost indexate este lipsa directivelor care sa-i spuna lui Google care e pagina principala.
In imaginea de mai jos observam ca aceste URL-uri dinamice sunt indexabile si nu au canonical catre pagina principala de categorie – astfel Google le-a clasat ca fiind pagini individuale.
Uitendu-ne mai adanc observam ca aceasta problema apare doar in cazul paginilor de paginatie. Pentru pagina de categorie principala unde filtru de sortare este aplicat avem directivele corecte. Insa daca ne ducem dincolo de pagina 2 (/p,2) – observam lipsa de canonical – exact aceeasi problema care am gasit-o in auditul site-ului Dr. Max.
Exact acelasi produs pe 2 pagini diferite
O problema gasita ulterior producerii variantei video a acestui audit SEO tehnic – acelasi produs e indexat de 2 ori. Motivatia din cauza aceste probleme tehnice pare a fi crearea unei pagini dedicata prospectului produsului.
Insa pagina principala contine deja prospectul iar pagina dedicata prospectelui e pur si simplu copy/paste a paginii de produs principale – singura diferenta fiind titlul care include cuvantul ‘Prospect’; si faptul ca se deschide direct fila cu ‘Prospect’ din filele cu detaliile produsului – vezi exemplu in imagine.
site:farmaciatei.ro Pentasa 500 mg, 100 comprimate, Ferring Gmbh [7640180260684] farmacia tei inurl:pentasa
Efecte negative
Asemanator problemei anterioare, se creaza din nou index bloating si canibalizare – Google consuma resurse sa indexeze acelasi produs de 2 ori; si paginile se pot canibaliza intre ele – avand o situatie in care clasarile ambelor pagini fluctueaza fara o pagina castigatoare permanenta.
Variante pagini cu slash si fara slash '/'
Desi nu e neaparat o problema SEO tehnica, avand aceeasi pagina accesibila pe doua variante de URL nu e favorabil – chiar daca avem setat canonical corect.
Pe site-ul farmaciatei.ro varianta cu slash si fara slash la sfarsit de URL sunt total accesibile – e important ca exista canonical tag setat corect, insa personal prefer sa fie 301 redirect.
Mai jos avem un screenshot cu un tweet postat de John Muller (Google Search Advocate) in care recomanda sa fim consistenti cu o singura varianta a URL-urilor pe site.
Desi in tweet da de inteles ca canonical e indeajuns, daca ne uitam cum functioneaza majoritatea site-urilor, gasim cel mai frecvent 301 redirect intre variantele cu si fara traililing slash la sfarsit de URL.
Luand ca exemplu acelasi site de mai sus vedem cum pagina cu slash face redirect catre pagina fara slash in acest caz.
- Pont SEO: Pentru a vedea detaliile 301 redirect si 404 mai multor link-uri foloseste site-ul httpstatus.io.
Pe site e folosita varianta gresita (cu slash)
Problema cea mai mare e faptul ca pe site e folosita varianta cu slash – practic fiecare URL din meniul principal de navigatie e canonicalizata.
Ce inseamna asta? Avand canonical exista sanse sa nu sa se transmita 100% din link juice; Homepage-ul site-ului e pagina cu cea mai mare autoritate, avand tagul canonical catre toate links de pe insasi homepage-ul site-ului reduce din acea autoritate transmisa catre paginile de categorii de pe pagina principala.
Alte probleme SEO tehnice
Cele 3 probleme SEO de mai sus le consider cele mai importante. In continuare voi lista probleme SEO gasite pe farmaciatei.ro care nu sunt foarte daunatoare dar care merita atentie.
Pagini .pdf care nu par pentru indexare
O problema gasita pe toate site-urile la care am facut analiza SEO tehnica sunt paginile de fisier cu titluri si continut care fie nu par a fi pentru indexat, fie au titluri ciudate.
Astfel, se creeaza si mai mult index bloating pentru pagini care probabil nu sunt pentru accesul utilizatorilor Google.
site:farmaciatei.ro filetype:pdf -inurl:media
Pagini vechi de Black Friday inca indexate
Printre problemele mai putin importante sunt aceste pagini cu Black Friday din anii precedenti inca indexate in Google.
site:farmaciatei.ro intitle:Black Friday -inurl:/campanie/
Pagini de pe un site/CMS vechi indexate
In alta categorie de pagini care nu par a fi pentru indexat avem si ceva URL-uri care se termina cu .html – fiind pagini care sunt vizual diferite + pagini cu promotii/campanii care nu par a mai fi actuale.
site:farmaciatei.ro inurl:html
- Pont SEO: Pentru a vizualiza URL-ul intreg in rezultatele Google foloseste extensia Chrome - Remove Breadcrumbs.
Redirects si 404 in sectiunea footer
O alta problema care nu dauneaza in mod normal insa avand in vedere ca apare pe toate paginile de pe site (in footer), + ca poate fi rezolvata in cateva minute, merita luata in considerare.
Pentru un site mai curat si in ideea de cele mai bune practici SEO se recomanda repararea acestora, mai ales cand sunt in sectiunea de header sau footer a unui site.
- Pont SEO: Pentru a gasi rapid erori de link-uri pe orice site, foloseste extensia chrome - Check my links
Status HTTP la link-urile de mai sus
Pagina 404 externa pe pagini multiple
O problema pe mai multe pagini de produs – link-ul catre site-ul anm.ro are codul HTML gresit.
Pare o fi problema in urma automatizarii acestori descriptii sub categoria ‘Prospect’ a produselor intrucat e exact acelasi continut la mai multe produse.
https://comenzi.farmaciatei.ro/prospecte/prospect-pentasa-500-mg-100-comprimate-ferring-gmbh-p332710#:~:text=Agen%C5%A3iei%20Na%C5%A3ionale%20a%20Medicamentului%20%C5%9Fi%20a%20Dispozitivelor%20Medicale
Concluzie
In concluzie problemele cele mai serioase sunt:
- Pagina de categorie este indexata de mai multe ori in urma setarii incorecte a paginilor de paginatie care nu creaza canonical in mod corect.
- Acelasi produs are 2 pagini identice cu URL diferite si indexabile – pagian cu produs si pagina duplicata cu ‘Prospect’ in titlul paginii.
- Varianta cu si fara slash amandoua fiind accesibile, care desi au setat canonical corect pe pagina principala avem link-uri catre varianta incorecta a URL-urilor.
Restul problemelor de SEO tehnic descoperite sunt minuscule si in general sunt usor de rezolvat, precum cea in care avem links 301 si 404 in footer-ul site-ului.
Cum ti se pare acest articol sau aceasta serie de articole? Lasa-mi parerea ta cu un mesaj in sectiunea de comentarii ac acestui articol cu analiza SEO tehnica a site-ului farmaciatei.ro.
Daca esti interesat de servicii SEO viziteaza pagina mea cu serviciul Audit SEO Tehnic.
Ma numesc Andrei si sunt implicat in SEO 2013 iar in 2014 am facut pentru prima oara $1000 intr-o luna cu propriile site-uri. Astazi vreau sa ridic nivelul calitatii de servicii SEO din Romania prin servicii SEO calitative si prin tutoriale SEO. Pentru tutoriale video te invit pe canalul meu de youtube.